Φόρος τιμής στη Μαρία Κάλλας, 36 χρόνια μετά τον θάνατό της

Φόρος τιμής στη Μαρία Κάλλας, 36 χρόνια μετά τον θάνατό της

Τη Μαρία Κάλλας τιμά απόψε η Εθνική Λυρική Σκηνή με σειρά μουσικών δρώμενων στο κέντρο της Αθήνας, από τις 18:00 το απόγευμα έως τις 22:00 το βράδυ και με αφορμή τη συμπλήρωση 36 χρόνων από την επέτειο του θανάτου της (16 Σεπτεμβρίου 1977).

Στους δρόμους Αθήνας, της πόλης που μεγάλωσε η Μαρία Καλογεροπούλου, πριν γίνει η μεγάλη Κάλλας, θα ακουστούν οι διάσημες άριες, οι οποίες σημαδεύτηκαν για πάντα από τις μοναδικές ερμηνείες της, από τους καλλιτέχνες του Λυρικού θεάτρου, στο οποίο έκανε τα πρώτα βήματα της καριέρας της.

Οι σολίστ Δήμητρα Θεοδοσίου, Αντωνία Καλογήρου, Βασιλική Καραγιάννη, Ειρήνη Καράγιαννη, Έλενα Κελεσίδη, Τσέλια Κοστέα, Μυρσίνη Μαργαρίτη, Μαρία Μητσοπούλου και Τζούλια Σουγλάκου, οι πιανίστες και η Ορχήστρα της ΕΛΣ, σε μουσική διεύθυνση του Καλλιτεχνικού Διευθυντή της Μύρωνα Μιχαηλίδη θα ερμηνεύσουν αποσπάσματα από τις όπερες Τραβιάτα, Μποέμ, Τόσκα, Μαντάμα Μπαττερφλάι, Μάκμπεθ, Ριγολέττος, Ο κουρέας της Σεβίλλης, Τροβατόρε, Ο σικελικός εσπερινός κ.α.

Ο μουσικός περίπατος σε πέντε πράξεις-στάσεις, έχει σχεδιαστεί με τέτοιο τρόπο ώστε να δίνει τη δυνατότητα στο κοινό να παρακολουθήσει και τις πέντε συναυλίες, μετακινούμενο με τα πόδια από τη μία στην άλλη.

Η Λυρική προσκαλεί τους θαυμαστές της ντίβας της όπερας –και όχι μόνον– να περιδιαβούν τους δρόμους της πόλης, με συνοδοιπόρους τις όπερες των Βέρντι, Πουτσίνι, Ροσσίνι, Ντονιτσέττι κ.α. να σταθούν σε περισσότερο ή λιγότερο δημοφιλή σημεία της, για να δουν με μια νέα ματιά τόσο την πόλη, όσο και την τέχνη της όπερας.

Τη Δευτέρα συμπληρώνονται 36 χρόνια από την ημέρα που η φωνή της μεγάλης Ελληνίδα σοπράνο, Μαρίας Κάλλας σίγησε για πάντα. Προδομένη από την καρδιά της «έφυγε» σε ηλικία μόλις 53 ετών στις 16 Σεπτεμβρίου 1977. Το όνομα της γράφτηκε με χρυσά γράμματα στην ιστορία της όπερας και μετατράπηκε σε έναν παγκόσμιο μύθο.

Η Μαρία, Άννα, Σοφία, Κεκιλία Καλογερόπουλος, όπως ήταν το πλήρες όνομα της Κάλλας, γεννήθηκε στις 3 Δεκεμβρίου του 1923 σε νοσοκομείο του Μανχάταν από Έλληνες γονείς. Η παιδική ηλικία της ήταν μάλλον δύσκολη εξαιτίας της ταραχώδους σχέσης των γονιών της που έληξε όταν η μητέρα της Ευαγγελία πήρε την Μαρία Κάλλας και την μεγαλύτερη αδελφή της πίσω στην Ελλάδα λίγο πριν από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Η ίδια η σοπράνο θυμόταν με πικρία τα παιδικά χρόνια της και κατηγορούσε την μητέρα της ότι την υποχρέωνε να εργάζεται και να τραγουδά από πολύ μικρή. «Η αδελφή μου ήταν αδύνατη, όμορφη και φιλική και η μητέρα μου πάντα την προτιμούσε. Ήμουν το ασχημόπαπο. Άσχημο, ατσούμπαλο και μη δημοφιλές. Είναι σκληρό να κάνεις ένα παιδί να αισθάνεται άσχημο και ανεπιθύμητο. Δεν θα την συγχωρήσω ποτέ που μου στέρησε την παιδική ηλικία μου» είχε πει η ίδια σε συνέντευξη της στο περιοδικό Time το 1956.

Η πορεία της Κάλλας προς την δόξα και την διεθνή αναγνώριση ξεκίνησε τον Φεβρουάριο του 1941 από την Εθνική Όπερα της Ελλάδας. Μετά το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου η δασκάλα της την παρακινεί να μετακομίσει στην Ιταλία και να κυνηγήσει το όνειρο της για μία θέση στην Σκάλα του Μιλάνου. Το ντεμπούτο της έγινε στην La Gioconda στο θέατρο της Βερόνα όπου και γνώρισε τον μετέπειτα σύζυγο της, Τζιοβάνι Μπατίστα Μενεγκίνι.

Παντρεύτηκαν το 1949 και ο πλούσιος επιχειρηματίας Μενεγκίνι που ήταν κατά πολύ μεγαλύτερος της ανέλαβε να καθοδηγήσει την καριέρα της Κάλλας. Εκείνο το διάστημα η σοπράνο άρχιζε να καταλαβαίνει ότι το μεγάλο βάρος της αποτελεί πρόβλημα στην απόδοση της στην σκηνή. Φίλοι της εξομολογούνταν ότι τα πικρόχολα σχόλια δημοσιογράφων για την εικόνα της την έκαναν έξαλλη. Τον Μάιο του 1953 κατάλαβε ότι χρειαζόταν μία πιο λεπτή σιλουέτα προκειμένου να ερμηνεύσει με μεγαλύτερη επιτυχία τους δραματικούς ρόλους. Μέσα σε ένα χρόνο έχασε σχεδόν 36 κιλά, άλλαξε την γκαρνταρόμπα της. Η μεταμόρφωση της δεν έμεινε απαρατήρητη από τον διεθνή Τύπο που σχολίαζε με ιδιαιτέρως κολακευτικά κείμενα τις φωνητικές ικανότητες αλλά και την σκηνική παρουσία της.

Το 1957 η Κάλλας γνώρισε τον εφοπλιστή, Αριστοτέλη Ωνάση σε ένα πάρτι που δινόταν προς τιμήν της. Η σχέση τους θυελλώδης και δυνατή, όπως και οι χαρακτήρες τους. Άλλωστε η Κάλλας είχε ήδη κερδίσει το παρατσούκλι «Τίγρης» εξαιτίας μίας σκληρής έκφρασης του προσώπου της όταν θύμωσε μπροστά σε φωτογράφους και κέρδισε τον τίτλο της καλλιτέχνιδας με έντονο ταπεραμέντο.

Η Κάλλας χώρισε με τον Μενεγκίνι το 1959 και άφησε στην άκρη την καριέρα της προκειμένου να μείνει πλάι στον Ωνάση. Εκείνη περιμένει μετά από 9 χρόνια τον Σμυρνιό εφοπλιστή να την ζητήσει σε γάμο. Εκείνος το 1968 αποφασίζει ξαφνικά να παντρευτεί την χήρα του Αμερικανού προέδρου, Τζον Κένεντι, Τζάκι. Η Μαρία Κάλλας έχασε την γη κάτω από τα πόδια της και σύμφωνα με μαρτυρίες φιλικών προσώπων της έπεσε σε κατάθλιψη.

Η τελευταία της εμφάνιση έγινε στην Ιαπωνία τον Δεκέμβριο του 1974. Σχεδόν 2 χρόνια μετά τον θάνατο του Ωνάση η Μαρία Κάλλας πέρασε στην αιωνιότητα την 16η Σεπτεμβρίου 1997 στο Παρίσι.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s